Nama                            : Mohamad Suhaimi B. Adam

Umur                            : 61 tahun

Tahun menjadi Ahli PI: 2016

 

Bentuk perniagaan

Menjalankan perniagaan minyak wangi bagi lelaki dan wanita.

 

Latar belakang

Beliau merupakan seorang pesara kerajaan. Beliau menjalankan perniagaan pada awalnya dengan niat untuk mengisi masa lapang. Jualan minyak wanginya mendapat sambutan dikalangan kenalan rapat beliau dan hanya membuat promosi melalui mulut ke mulut sahaja.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI 

Sebelum penggunaan ICT, pelanggan beliau hanya terdiri daripada kenalan terdekat sahaja

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI

Selepas menggunakan teknologi ICT dalam pemasaran produk Encik Suhaimi terutamanya dari media sosial jumlah tempahan minyak wangi beliau meningkat. Beliau juga memanfaatkan laman sosial untuk membuat promosi produk beliau kepada pelanggan selain menghantar pesanan Whatsapp kepada mereka dan pelanggan tetapnya.

Gambar: En Mohamad Suhaimi B.Adam


 Nama                           : Siti Nurul Nabila binti Norazmi

Umur                            : 21 tahun

Tahun menjadi Ahli PI: 2017

 

Bentuk perniagaan

Mengusahakan kedai jahitan pakaian lelaki dan perempuan serta menjual pelbagai jenis pakaian seperti baju kurung, blouse wanita, kemeja dan pelbagai jenis aksesori wanita.

 

Latar belakang

Beliau menjadi ahli Pusat Internet (PI) Kuala Klawang semenjak berpindah ke Jelebu pada tahun ini. Beliau baru berpindah ke sini dan mendapati terdapat satu pusat internet yang berdekatan dengan kedai menjahit beliau. Di awal kunjungan, Pn. Nabila telah mendaftar sebagai ahli Pusat Internet Kuala Klawang kerana dengan menjadi ahli Pusat Internet beliau boleh mendapatkan perkhidmatan PI dengan lebih murah serta menjimatkan.

 

Sebelum penggunaan ICT/ penglibatan PI

Sebelum penggunaan ICT, Puan Nabila tidak menggunakan sebarang platform atas talian untuk memasarkan produk dan perkhidmatan menjahit beliau. Kebanyakan pelanggan beliau adalah rakan-rakan baiknya yang pernah menempah kain untuk dijahit. Produk beliau hanya dipasarkan dari mulut ke mulut sahaja.

 

Selepas penggunaan ICT/ penglibatan PI

Selepas penggunaan ICT, permintaan terhadap produk dan perkhidmatan menjahit beliau semakin meningkat terutamanya menjelang musim perayaan dan musim persekolahan. Beliau sering berkunjung ke PI untuk mengemaskini akaun facebook dan menghasilkan flyers. Dahulu, produk dan perkhidmatan Puan Nabila hanya dikenali oleh kawan-kawan beliau sahaja. Melalui media sosial, kini pelanggannya terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat.

Gambar: Pn. Siti Nurul Nabila binti Norazmi